۱۳۸۹ مهر ۱۹, دوشنبه

The Social Network


دیوید فینچر[1] را می توان یکی از کارگردانهای برتر زمان حال دانست. اثرهایی چون se7en و Fight Club در جرعه فیلمهایی ماندگار در تاریخ سینما قرار می گیرند.

هر چند چند کار اخیر فینچر و به خصوص Benjamin با انتقادهای شدیدی رو به رو بوده است، اما فیلم اخیر او نشان داد که این کارگردان 48 ساله همچنان حرفی برای گفتن در صنعت سینما دارد.

فیلم The Social Network که حدود 10 روز است به اکران درآمده است داستان چگونگی آغاز و فراگیر شدن فیسبوک را، به عنوان موفق ترین شبکه اجتماعی اینترنتی، به روی پرده سینما می برد.

زیبایی فیلم در این است که بدون هیچ قضاوتی تنها سعی می کند روابط آدمها را در میانه یک تجارت نشان دهد. فیلم شخصیت مارک زوکربرگ [2]، خالق فیسبوک، را یک شخصیت دوگانه نشان می دهد. انسان خرخونی که ذاتا قصد اذیت و آزار کسی را ندارد ولی در عمل باعث رنجش و ناراحتی دیگران می شود و حتی نزدیکترین دوست خود را وا می دارد تا علیه او تشکیل پرونده دهد [3].

نکته جالب دیگری که در فیلم پنهان است فلسفه نوآوری و خلاقیت است. نویسنده و کارگردان معتقدند ، یا لااقل از فیلم چنین بر می آید، که هر کجا ایده ای سر بیرون می آورد حاصل تنهایی و نداشتن رابطه (جنسی) است [4]. هر چند این اعتقاد خیلی به مزاق فروید و پیروانش خوش نمی آید.

در ابتدا فیلم می بینیم که ایده اولیه فیسبوک از اینجا ناشی می شود که دوست دختر مارک رابطه اش را با او به هم می زند و مارک برای خلاصی از فکر او سایتی را طراحی می کند که از دانشجویان هاروارد می خواهد به زیبایی دختران هم کلاسی خود رای دهند. این فکر انتقام جویانه چنان با استقبال رو به رو می شود که باعث اختلال در سیستم شبکه دانشگاه می گردد.

به هر حال فیلم جدید فینچر حاوی نکات ظریف زیادیست. نکاتی که نشان می دهد چگونه یک تجارت میلیاردی مثل فیسبوک شکل می گیرد و خالقانش چه هزینه هایی را تحمل می کنند. و به قول روزنامه نیویورک تایمز فیلم تجارتی را نشان می دهد که موسس میلیاردی آن 500 میلیون استفاده کننده دارد ولی در زندگی واقعی کسی به او نگاه هم نمی کند [5].

[1] David Fincher
[2] Mark Zuckerberg