۱۳۸۹ آبان ۲۲, شنبه

جنجال بر سر لوگوی گوگل

روز "آتش بس"[1] یا روز "یاد بود"[2] به مناسبت پایان جنگ جهانی اول در بسیاری از کشورهای دنیا جشن گرفته می شود. این روز در آمریکا با نام "سربازان کهنه کار" یا سربازان "بازنشسته"[3] تعطیل رسمی است. هرکس در این روز به نوعی سعی می کنند یاد و خاطره سربازانی که در جنگ از خود گذشتگی نشان داده اند را زنده نگه دارند [4].

همگام با افرادی که این روز را جشن می گیرند، گوگل هم به نوبه خود لوگوی خود را در این روز تغییر داد. به طور کلی گوگل هر چند وقت یکبار به مناسبتهای مختلف به شیوه ای با ذوق و ابتکاری لوگوی خودش را متناسب با آن روز تغییر می دهد.

اما لوگوی اینبار گوگل با حساسیت زیادی همراه شد. در این لوگو گوگل میله پرچم آمریکا را به عنوان حرف "l" خود استفاده کرده است و پشت زمینه پرچم آسمان قرار گرفته و خورشید در حال تابیدن به پرچم آمریکاست. انتهای این پرچم بر روی سر حرف "e" قرار گرفته و باعث شده تا این طور به نظر برسد که هلال ماه در حال بیرون آمدن از زیر پرچم است. هلال ماه در آمریکا به عنوان مظهر مسلمانان شناخته می شود. از همینجا بحث و جدلها آغاز می شود.

عده ای بر این باورند که گوگل لوگوی خود را عمدا به این صورت در آورده است تا به همه هشدار دهد اسلام آرام آرام سراسر آمریکا را فرا خواهد گرفت. بعضی حتی آسمان پشت پرچم را به غروب تشبیه کرده اند: خداحافظ آمریکا، سلام اسلام!

ولی برای من این موضوع بیشتر شبیه مته به خشخاش گذاشتن است. اگر بخواهند این قدر حساس باشند بهتر است که نوشتن حرف "e" را کلا ممنوع کنند چرا که انتهای آن ممکن است به شکل هلال ماه باشد. حرف "c" هم که کلا هلال ماه است.

به نظرم مشکل جای دیگری است. نکته این است که همیشه راه برای جنجال و هیاهوی باز است. حتی در زندگی روزمره، اگر بخواهی به هر موضوعی با دید شک بنگری به آسانی این امر میسر است. ولی این شک در بسیاری از موارد به ناکجاآباد ختم می شود و جر ترس بیهوده و ناراحتی چیزی باقی نخواهد گذاشت. درست مثل کسانی که به جای لذت بردن از طرح جدید گوگل سعی کرده اند با شباهت سازیهای بیهوده دنیا را به کام خود و بعضی همراهانشان تلخ کنند.

[1] Armistice Day
[2] Remembrance Day
[3] Veterans Day
[4] توضیح آنکه آنچه برای ترجمه Veterans Day پیدا کردم همان روز "سربازان کهنه کار" یا "بازنشسته" بود که ترجمه لغت به لغت است. اما به نظرم روز جانباز برای ما همان معنی و حسی را دارد که برای آمریکایی ها.